melewati blog ini...

Saturday, July 18, 2009

Ana cuma nak tanya.......

Kali ini hati terasa nak berbicara tentang ‘ERTI PERSAHABATAN’

Banyak je lagu-lagu pasal ungkapan ini kan…

“Selama ini

Kumencari-cari

Teman yang sejati

Untuk menemani

Perjuangan suci…”


ni bait-bait puisi dari BROTHERS GROUP…


“Sesegar hijau daunan

Begitulah kita diibaratkan

Tiada siapa yang bisa memisahkan kita

Antara kita semua”

(ARKAB PERSAHABATAN)


Kata ukhti Siti Hajar….


siti hajar ctie_87: ibarat nasi goreng yang bakal dimkn ini tanpa garam,tnpa sayur

siti hajar ctie_87: ibarat air teh tanpa gula dan susu

ana: kosong?

siti hajar ctie_87: pahit,tawar,xnak mkn

ana: itu erti persahabatan.... tak ada makna.. tak ada erti....habis?apa gunanya persahabatan terjalin.....

siti hajar ctie_87: kita tu ibarat nasi la-kekwn ibarat rencah2 tadi

siti hajar ctie_87: kegunaan persahabatan terjalin ialah ia saling melengkapi

siti hajar ctie_87: xlengkap kalo tiada satu disisi

ana: mana lagi penting.....

ana: fahami sahabat atau sahabat y memahami kita

ana: manusia lemah.... tak akan ada kedua2nya

siti hajar ctie_87: cuba memahami sahabat

ana: (-_-)

siti hajar ctie_87: kita nak berkwn-kita la mulakan dl

siti hajar ctie_87: awat nie.....

ana: saya masih gagal bersahabat.....masih gagal....bukan belajar akannya......tapi mensia-siakannya

siti hajar ctie_87: daripada gagal-kita mencuba lagi masih ad waktu tok saling mengenali

ana: dalam persahabatan ada hati yang terseksa, ada hati yang terasa… (-_-)

siti hajar ctie_87: siapa

siti hajar ctie_87: kita ke

siti hajar ctie_87: si sahabat

ana: mungkin kita....: atau sahabat: entah turut merasa atau tidak...atau sama2 turut terasa....

siti hajar ctie_87: mksdnya kta saling xkenal mengenali ant satu sm lain lagi

ana: ....................

ana a: gagal?

siti hajar ctie_87: blum gagal,tp masih dalam kesamaran dalam proses mengenal

ana: dan kena sentiasa mengalah??......agar persahabatan itu terjalin....

siti hajar ctie_87: xsemestinya kita mengalah

siti hajar ctie_87: ada cara lain lagi yang boleh menjalinkannya selagi sahabat itu boleh memahami tindk-tanduk kita


sharing dari ukhti Cik Na….


sha_dalegend: ingt...kita kena faham org dulu..sabar..lama org akan fhm kita..take n give..ingt memberi..dan kita akan diberi nnt...



kata seorang teman ana yang bakal konvo tak lama lagi ni.....


HAR: susah nak mencari definisi persahabatan

ana: ya... berbeza pendapat dengan setiap individu....sebab tu saya nak dengan makna istilah tersebut dari rakan yang lain..

HAR: tp bg sy sahabat adalah seorang yg sanggup bersama kita susah dan senang.yg boleh menegur salah silap kita.bkn membuka aib kita.yg boleh menyokong kita.bkn merendah2kan kita.dan akn tetap bersama walau dipisahkan jarak dan tempat.susah kan nak mencari sahabat?

ana: boleh berkata tapi dari perbuatan susah nak aplikasikan.... kerana kadang kala kita tanpa sedar kita lupa apa yang disenaraikan sebentar tadi....

HAR: yg rmai d sekeliling kita hanyalah kawan d jalanan.

HAR: apabila kita berada d tempat lain, maka kita akn berjumpa dgn kwn yg lain pula

ana: mana ya lebih penting.... memberi atau menerima...memberi maknanya... oh kita harus faham sahabat tu.... apa pula tugas sahabat untuk diri kita>

HAR: sememangnya memberi itu lbh mulia.tp ada masanya kita mengharapkan sesuatu agar rasa dihargai.

ana: tapi tak bermaknalah fungsi give and take itu...

ana: ada masanya kita mengharapkan sesuatu agar rasa dihargai

ana: ia....ada masanya....sangat mengharapkan itu sifat manusia...lemahbukan sekadar mahu menyokong tapi disokong

HAR: krn itu kita memerlukan sahabatkita x mampu bersendirian.berjuang jga lbh baik berjemaah.jemaah itulah sahabat

ana: jika satu pihak sahaja memberi dan satu pihak nak menerima sahaja

HAR: itu maknanya persahabatan itu belum kukuh.masih belum saling memahami.tp adakalanya sesuatu yg kita berikan kpd seorg sahabat,maka kita mendpt balasannya dr sahabat yg sama.mungkin Allah menggantikannya dr sahabat yg lain.

ana: jika balasan itu diberi kepada orang lain?



Juga perkongsian dari ukhti Fatihah….. (n_n)

She said;


cheerful_queenz _172: persahabatn..hdup ssh dan sng bersama

cheerful_queenz _172: itu yg sy fhm

ana: hem....boleh berkata tapi dari perbuatan susah nak aplikasikan....

cheerful_queenz _172: biasa la tu.....mnusia

ana: mana ya lebih penting.... memberi atau menerima...

cheerful_queenz _172: erti hdup pd mmberi

ana: memberi maknanya... oh kita harus faham sahabat tu....apa pula tugas sahabat untuk diri kita>

cheerful_queenz _172: itu depands pd shbt tu la

ana: ada masanya kita mengharapkan sesuatu agar rasa dihargai

cheerful_queenz _172: ble kita dah kate erti hidup pd mmberi..kita jgn harapkn sgt pmblsan

cheerful_queenz _172: klu dbals,alhmdulilah

ana: itu sifat manusia

cheerful_queenz _172: bru la hati kita akn sng

ana: lemah

cheerful_queenz _172: lemah?

cheerful_queenz _172: wat do u mean?

ana: bukan sekadar mahu menyokong tapi disokong

cheerful_queenz _172: mmg btul

cheerful_queenz _172: tp kdg2 shbt ni bkn x mahu skg..tp mrk trlupa u pmerkn sokongan itu

cheerful_queenz _172: dan mnybbkn shbt yg slalu mmbri aggap bhw drinya x dsokong

cheerful_queenz _172: sbb sokongan yg shbt yg lupa itu hnyalah dlm bntuk doa

cheerful_queenz _172: tp sbg mnusia biasa..mmg sdh mnjd lumrah..kita nk tgk dgn mata

cheerful_queenz _172: mmmmm

ana: bila kita minta mahu diuji....tapi kita rasa tak mampu menghadapi.....tanda diri mengaku kalah

cheerful_queenz _172: sesungguhnya ALLAH xkn uji hambaNYa dgn ujian yg x dpt dtggung oleh hambaNYA

cheerful_queenz _172: pasti ade jln pnyelesaiianya

ya… kita boleh perbaiki itu semua… bagi yang berkata apa sahaja boleh diperkatakan. Tapi bagi yang merasa….. pasti berkata “ yang merasa tak sama seperti yang berkata..” huhuhu



Tuhanku,
apa sahaja yang Kau kurniakan kepadaku mengenai dunia, Kau berikanlah kepada musuhku...
dan
apa sahaja yang Engkau hendak kurnia kepadaku berkenaan Akhirat, Kau berikanlah kepada orang - orang Beriman,
kerana aku hanya hendakkan Engkau,
Biarlah aku tidak mendapat Syurga atau Neraka,
aku hendak PandanganMu sahaja kepadaku.

Ya Allah,
Kurniakanlah kepadaku cinta kepadaMu dan cinta kepada mereka yang mencintaiMu...


doa ini adalah doa Rabiatul Adawiyah.....

2 comments:

terbitanmukmin said...

salam...
saja melawat..
sukan kalau ada pengisian cmni..
cuma tuannya ok ke klo letak pengisian cmni..hihihihihihihihi
saja gurau

ana muslim said...

walaikumusalam....
saja ana mahu berkongsi.. ada nak komen apa2 ke???
dialu-alukan...

carian anda di blog ini